Ksenony kontra LED-y – które są lepsze i dlaczego
2 min readTechnologia nie stoi w miejscu, a rozwiązanie stosowane w samochodach są stale unowocześnianie. Sztandarowym przykładem jest oświetlenie. Które sprawdzi się lepiej – żarówki ksenonowe czy LED-y? Żeby znaleźć odpowiedź, przyjrzyjmy się temu, jak działają obie technologie.
Jak działają żarówki ksenonowe?
Żarówki samochodowe ksenonowe stosuje się już od lat 90. XX wieku. Ich budowa opiera się na elektrodach umieszczonych po dwóch stronach szklanej rurki wypełnionej gazem (ksenonem – stąd nazwa żarówek) i domieszkami. Po podłączeniu prądu o wysokim napięciu (25.000V) pomiędzy elektrodami pojawia się łuk elektryczny – źródło bardzo silnego światła.
Bardzo jasne ksenony wymagają nie tylko prądu o napięciu większym, niż jest w stanie wytworzyć akumulator. Jeżeli ich jasność przekracza 2000 lumenów, producenci są zmuszeni montować układ samopoziomujący i spryskiwania. Ksenony można łatwo rozpoznać – cechą charakterystyczną są soczewki o butelkowym kształcie.
Jak działają LED-y samochodowe?
LED-y samochodowe to młodsza technologia, zastosowana po raz pierwszy w seryjnej produkcji aut osobowych w 2006 roku. Każda lampa LED składa się z wielu pojedynczych diod. Od niedawna producenci aut marki premium stosują również aktywne światła LED do samochodu. To rozwiązanie, które pozwala dobierać moc światła do aktualnych warunków na drodze.
Z założenia, żarówki samochodowe LED miały być źródłem światła zupełnie pozbawionym ciepła. W rzeczywistości są one półprzewodnikami. Diody LED nagrzewają się z tyłu, a z przodu pozostają chłodne. To wymusza określone rozwiązania projektowe, między innymi ustawienie odpowiedniej cyrkulacji powietrza w lampie, aby reflektor nie przegrzewał się ani nie zamarzł.
Ksenony kontra LED-y – które są lepsze?
Odpowiedź na pytanie, która technologia jest lepsza, zależy od konkretnej konstrukcji. Reflektor musi być dobrze skonstruowany, aby lampa samochodowa świeciła wydajnie. Możemy jednak porównać ksenony i żarówki samochodowe LED na podstawie kilku parametrów.
- Moc i jakość światła. Tu zwyciężają lampy samochodowe ksenonowe, ponieważ ich możliwości sięgają 3200 lumenów. To o wiele większa moc niż najsilniejsza nawet dioda LED
- Wytrzymałość. Palnik wyładowczy w ksenonach ma czas eksploatacji obliczony na 2,5-3 tysięcy godzin. W porównaniu z technologią LED wygląda to – delikatnie ujmując – kiepsko. Żarówki samochodowe LED wytrzymują od 60 do nawet 100 tysięcy godzin, czyli cały okres eksploatacji samochodu
- Cena. Pełne światła LED do samochodu to nadal wysoko zawieszona poprzeczka cenowa. W większości modeli kierowca ma po prostu do wyboru zwykłe halogeny lub tańsze od LED-ów ksenony. Być może wraz z upływem czasu, żarówki samochodowe LED staną się powszechnie wykorzystywane
Artykuł powstał przy współpracy sklepu z akcesoriami samochodowymi https://basic.com.pl/